Computeralderen er over os!

November 9, 2017

Det er der jo ikke noget nyt i...

mit bud er at du sidder foran én netop nu;)

 

 

Hvad jeg finder spændende og nyttigt, er at det nu er tilgængeligt at benytte EEG-måleudstyr, der ikke fylder mere end at jeg kan have det i tasken. Det er ikke hospitals-udstyr, men lige-som mit ur ikke ville kunne bruges til OL-tids-tagning, fortæller den mig hvad klokken er!

 

Det har længe været kendt (EEG er blevet målt siden 1927) at forskellige tilstande - f.eks. stress, indre ro, meditative- og trancetilstande, flow, top-performance  - har en elektrisk signatur der kan måles. 

 

Lad os antage at du kommer forbi, fordi du stresser og har svært ved at finde ro. Med et headset visualiseres nu på skærmen din "Stress-signatur" - du kan se hvordan dine hjernebølger svinger i en stresset tilstand. Herefter tager vi en - eller flere - metoder i brug, og du vil se hvordan dine hjernebølger ændrer sig, mens roen sænker sig.

 

Du har nu din egen indre subjektive oplevelse, samt et "ydre" objektivt bevis for at ressourcerne og tilstandende er til stede, og at du kan fremkalde disse. Det er desuden muligt at finde musik, der hensætter dig i en bestemt tilstand - hvadenten det er ro og afspændthed, eller en motiveret og engageret tilstand - på basis af dine hjerne bølger. Det kræver at du har musikken og en fornemmelse af at en bestemt genre påvirker dig gunstigt. Jeg har musikken, men....det er ikke helt sikkert at vi har samme smag!

 

Og det bliver vildere endnu! Der er software, der via dine hjernebølger kan generere musik (eller hvad man skal kalde det, en ting er sikkert - det kommer ikke på top 10!). Så vi finder en passen-de tilstand, f.eks. ro og lader din hjerne skabe tonerne, så når du næste gang hører disse toner, indfinder den samme ro sig. Smart Ikk`?

 

En anden teknologi, jeg er begyndt at anvende i det små er Virtuel Reality - med en lille VR-film med edderkopper, måles intensiteten af den fobiske reaktion. Så anvendes passende teknikker til at neutralisere denne reaktion, og filmen afspilles igen for at vurdere om intensiteten er faldet. Jeg har selv oplevet at min krop nægtede at tage et skridt fremad, fordi min krop troede at jeg stod på 36. etage og skulle gå ud på en en planke. No way, José!

 

Det er kun starten, men jeg er med i front!

 

I relation til stress, kan alle med en Smartphone downloade apps, der måler stressniveau ved hjælp af HRV (HeartRate Variability) og med enkle vejrtræknings-øvelser, falder stressniveauet mærkbart - og synligt via app´en. Dette er mest til hjemmebrug, og skal gøres relativt jævnligt, men 5 min. et par gange om dagen er vel til at overse. HRV benyttes oftest i en træningssam- menhæng, for at undgå overtræning, og finde den optimale kadence for det bedste resultat.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Hvad kan du forvente af Hypnose? 1

March 28, 2017

1/2
Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Kontakt

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon

Frank S. Kristensen

Algade 37a,

4230 Skælskør

Mobil: 22723354

Mail: frank@mentalius.dk

Skype: Frank Kristensen

CVR: 15948140

 

Danske Bank:

Reg. 3409

Konto 12091044