Nu er det snart eksamenstid...er du klar?

April 17, 2017

Nu nærmer eksaminstiden sig snart og jeg blev i den forbindelse inspire-ret af en blog skrevet af en skræks-slagen eksaminist.

 

Jeg har holdt masser af foredrag for eksaminister, udfra flg. holdning: Skal man eksaminere/vurdere er det vigtigt også at lære eksaminister at håndtere den stress der følger med! Hvad nytter det at kunne sit stof på fingrene...i søvne, og så går klappen ned når det gælder? Da jeg selv gik til eksaminer - efterhånden mange år siden:) fandt jeg det uretfærdigt, at jeg ofte fik bedre karakterer end de flittige (og jeg var ikke iblandt), fordi jeg havde is i maven og ordet i min magt. Det er der såmænd ikke noget i vejen med, blot burde der være en balance. 

 

Sidenhen har jeg undervist mange ledige, og der gælder det samme; lader man sig slå ud af at blive evalueret, får man ikke jobbet. Som hypnotera-peut og mentaltræner, består foråret ofte af behandling af eksamens-skræk, og det er heldigvis relativt enkelt at vende. Tilbage står stadig at det ikke burde være min opgave (omend jeg tager den gerne), men burde være skolen/uddannelses-stedets opgave.

 

Det er værd i den sammenhæng at være opmærksom på, at man har ikke et problem, med mindre at det er vigtigt nok at have det! Hmm..og hvad betyder så det? Hvis du var fløjtende ligeglad med hvad resultat blev, er der heller ingen stress på, og sandsynligheden er at resultatet blev bedre. Til gengæld er det heller ikke sikkert at forberedelsen er ligeså intens, så der er - som oftest - tale om en balance.

 

Evner du balancen - at forberede dig optimalt - og derefter finde roen i at du ikke kan styre alting, men gøre dit bedste, er du godt på vej. Men hvad handler det om? Tilstandskontrol! Eksamensnerver er en tilstand, og jeg kan ikke forestille mig noget væsentligere at lære sig i livet, end tilstands-kontrol. Det gælder ikke kun til en eksamen, men gælder i alle dele af livet. Din tilstand bestemmer hvordan du føler dig tilpas, hvordan du kommer til udtryk, hvilket indtryk du giver, hvad du kan og hvad du vil.

 

Der er nærmest ligeså mange veje til at styre sin tilstand, som der er veje til Rom. Jeg nævner i flæng: alkohol, smøger, psykofarmaka. Der er dog ingen af disse jeg anbefaler, men de er faktisk mere populære end man umiddel-bart forestiller sig.

 

Af de mere anbefalelsesværdige er  - selvfølgelig - hypnose og selvhypnose. Det er ikke lige tilgængeligt for alle, men motion, vejrtrækningsøvelser, fysisk og mental afspænding, f.eks. Mindfulness og Yoga, samt noget så banalt som at snakke med en man har tillid til. Ikke en der giver en ret i at det svært, hårdt, umuligt og at det er synd for dig.

 

Konkret kan det anbefales at hente en app, der hjælper med at regulere HRV (HeartRate Variability) gennem specifikke vejrtrækningsøvelser. Det hjælper ikke stort, mens stormen raser - det er et fundament man bygger på forkant. Til gengæld har man en praksis der fremadrettet opbygger

en tilstand af modstandskraft, der kommer en til gode i mange af livets områder. Som sagt, det er det lange seje træk.

 

En app, jeg har god erfaring med er HeartRate+, der findes i både App-store og det tilsvarende Android-market.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Hvad kan du forvente af Hypnose? 1

March 28, 2017

1/2
Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Kontakt

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon

Frank S. Kristensen

Algade 37a,

4230 Skælskør

Mobil: 22723354

Mail: frank@mentalius.dk

Skype: Frank Kristensen

CVR: 15948140

 

Danske Bank:

Reg. 3409

Konto 12091044