Mere om mentaltræning

   Mentaltræning er ikke kun for idrætsfolk. Det er for alle, der skal præstere i en given sammenhæng. Og hvem skal ikke præstere fra tid til anden?

     Mentaltræning er omdrejningspunktet for alt hvad jeg har lavet gennem de seneste 30 år, om det er rygestop, slankeprogrammer, målsætning, uddannelser (NLP, Coaching og Hypnose) eller performance-træning af individuelle/ teams.

     Når vi sætter os til rette foran skærmen, for at følge en idræts-

begivenhed, f.eks. atletik, er der ikke den store forskel på idræts-

udøverens styrke, udholdenhed, træningsindsats og -metode,

kost og udstyr. Forskellen ligger i højere grad i indstillingen, selv-

bevidstheden, evnen til at håndtere stress og fokus. Det er al-

mindeligt at differentiere mellem en vinder- og taberindstilling.

Det ses tydeligt i en boksering, hvor to modstandere nedstirrer

hinanden for at få det emotionelle overtag.

     Jeg var engang med på golfbanen som mentaltræner, hvor to golfspillere ønskede at optimere deres spil. Den ene bandede og svovlede når golfkuglen sejlede ud i en sandbunker eller i roughen, mens den anden gentog slaget mentalt og korrigerede fine, små detaljer, så han næste gang var bedre forberedt. Jeg var i starten af dette årtusinde i Alicante (Spanien), som mentaltræner for golfspillere. Jeg lærte dem dette "post-shot", til stor glæde og succes for de fleste.

     Jeg interviewede på et tidspunkt to tidligere klassekammerater - Dan Frost (cykelløb) og Peter Bastiansen (tennis), og spurgte: "Hvordan ved du hvorvidt du gør det godt nok?" - Dan svarede: "Det ved jeg bare med mig selv, jeg kan være bagud og vide at jeg har givet alt, eller jeg kan ligge forrest og vide at jeg havde mere i mig.". Peter svarede: " Det kan jeg jo se på måltavlen." For mig er det ikke overraskende, at Peter var rigtigt god og at Dan blev verdensmester! Der var stor forskel i deres selvbevidsthed og mindset.

     Historien bag mentaltræning går tilbage til OL i Berlin i 1936.

Her vandt et undertippet australsk roer-par, ganske overraskende.

Adspurgt svarede de tøvende, at de havde benyttet en lokal hypno-

tisør til at øge deres selvtillid, disciplin og motivation.

     I dag er mentaltræning mere end blot visualisering og affirma-

tioner. Ikke mindst NLP, Hypnose og Energy-Psychology (EFT/TFT,

PsychK o.a.) har utroligt meget at tilbyde både idræt og erhverv, i

forhold til at øge sin præstationsevne, vende stress til noget nyttigt, opløse præstationsangst, øge sin motivation og

disciplin, og ikke mindst målsætning og målstyring.

     Mentaltræning er ikke kun for idrætsudøvere, men for alle der har behov for at optimere sin præstationsevne; ledere, sælgere, konsulenter, eksaminister!

“ Jeg har lidt af eksamensangst, så længe jeg kan huske. Det var fantastisk bare at læne sig tilbage, lukke øjnene og lade sig føre fra den ene succes-oplevelse til den næste, og det “succes-bad” gjorde en kæmpeforskel.”           Susanne H. Jacobsen

     En tidlig udøver og forfatter Maxwell Maltz (der kaldte sit system Psycho-Cybernetics, som reelt er klassisk mental-træning). Maxwell Maltz er den dag i dag stadigt højt skattet af hypnose-udøvere over den ganske verden.

     Det der gør Maxwell Maltz interessant er, at hans udgangspunkt var ansigtsløftning og plastisk kirurgi. Han opdage-de at der var to typer resultater af hans arbejde; en gruppe der oplevede et selvtillidsløft ved at få næsen rettet (eller barmen gjort større, hvilket nok er den fede forretning for plastik-kirurgi i dag). Og en gruppe der uanset hvad de fik lavet, aldrig blev tilfreds med sig selv. Den sidste gruppe var en anelse større end den første, måske med en fordeling på 55/45.

                                                        På trods af at han gjorde sit arbejde godt, var mere end halvdelen ikke gladere for sig selv. Det                                                              fandt han  - af gode grunde - tankevækkende, og satte sig for at finde ud af hvordan han                                                                         kunne hjælpe den større gruppe.

                                                               Han vendte simpelthen resultatet om; de der var tilfredse rapporterede at deres selvopfat-                                                             telse  (selvbillede/-følelse) blev væsentligt forbedret. Så han tog gruppen der var mindre tilfreds med sig selv, og lærte dem helt konkret at se sig selv i et mere positivt lys, indadtil. Og instruerede dem i at fastholde dette billede i min. 21 dage (dette er stadig for mange, det “magiske” antal dage for en ny vane at integreres).

     Resultatet var forbløffende, og han erstattede en stor del af sin tid bag kniv og maske, med individuelle sessioner for at lære sine klienter at øge deres selvopfattelse.

Kontakt

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon

Frank S. Kristensen

Algade 37a,

4230 Skælskør

Mobil: 22723354

Mail: frank@mentalius.dk

Skype: Frank Kristensen

CVR: 15948140

 

Danske Bank:

Reg. 3409

Konto 12091044